Menegur


Hai dan assalamualaikum :) Ehem tetiba harini nak cakap pasal err menegur. Okay mula-2 baca dlu firman Allah di bawah ni 

Firman Allah ta`ala yang bermaksud: “Ajaklah (wahai Muhammad) mereka ke arah jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang elok dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang paling baik…..” (Surah An-Nahl: 125)

So , kesimpulannya tak salah na menegur org atau menasihati org . Itu amalan yg baik tapi tengok cara awk menegur macam mane. Dalam islam pon ada adab na menegur . Janganlah kita menegur dalam keadaan menengking atau dlm keadaan yg kurg ajar . Allahu, kalau mcm ni siapa yg akan menerima teguran kita ? 

Menegur bialah pada caranya . Ada sahabat kita yg leka dan lupa tanggungjwbnya sebagai hamba Allah . Dia berpakaian melampaui batas. tidak bertudung dan sebagainya. Niat dihati nak menegur tapi takot dia terasa. selalu macam tu kan ? apa kita na buat ? tak kan nak biarkan dia mcm tu je ?

So kalau kita, kita akan post dkt moment wechat ke atau dkt twitter ke ayat-2 yg random tapi sebenarnya ditujukan dkat dia . hiiii -.- kalau tegur pon gunalah ayat yg elok , yg sedap je didengar . Macam kita selalu ckp kt dia "Awak cantik kalau pakai tudung , klau ta pakai tdung kurg skitla" haha and now dia da berubah :) Alhamdulillah ada peningkatan. In Shaa Allah kita same-2 berubah . 

Lebih elok kalau kita menggunakan kata-2 yg positif. haa ayat tu kalau bole biarla sopan barula hati org yg ditegur tu lembut, senang je menerima teguran kita. Kalau dia tak nak terima teguran kita, takpe, usaha lagi, tiada istilah putus asa ni. Mintak Allah lembutkan hati dia :) Berdoa lah. Doa kawan untuk kawannya adalah doa yg dimakbulkan Allah. In Shaa Allah . So berdoalah untuk kawan awak :)

Embedded image permalink

Ownersaid : So saje nak share gmbr surt khabar tu. hihi. Saje je taww. Untuk random. Tak ditujukan untuk sesape ! Bye :) aku ta tahu ape aku post ni -.-

❤ Tekan Tajuk Entry Untuk Komen ❤

No comments:

Post a Comment

 
story eqa